Anatomie
podvodu
Art
Katz
Úvod
Kdysi
jsem byl pozván, abych promluvil na "Ježíšově
sjezdu" ve Vinipegu v Kanadě.
Dřívější
zkušenost o několik
let dříve
na prvním Ježíšově
sjezdu mi úplně
stačila.
Tehdy jsem si slíbil, že se již nikdy neúčastním
takovéhoto karnevalu pod širým nebem, kde v atmosféře
mužů
a žen narvaných do těsných
kraťasů,
s plnými ústy bramborových čipsů
při
poslouchání něčeho
z pódia, co mělo
být označeno
za závažné Boží slovo. Celá ta atmosféra mě
přímo
mrazila. Ale když přišlo
pozvání z Vinipegu, cítil jsem, že je to Bůh,
a navzdory svému rozhodnutí jsem jel.
Nepředpokládal
jsem, že bych měl
mluvit na hlavních shromážděních,
ale pouze, jak bývá zvykem, třeba
na ranních denominačních
i nedenominačních
charismatických
skupinách. Byl jsem pozván promluvit na setkání baptistických
charismatiků.
Jak bych mohl odmítnout něco
takového? A skutečně,
tato
setkání
byla požehnaná. Večer,
na generálním shromáždění,
jsem zjistil, že sedím na pódiu, kde byl mezinárodně
uznávaný kazatel. Zatímco všichni propukali do všeobecného
veselí, já jsem tam seděl
jako hromádka neštěstí.
Byl jsem trýzněn
a ubíjen některými
z těch
vynášených tvrzení. Převažující
atmosféra, ve které publikum přijímalo
ta slova, ve mně
posilovala dojem, že to vše je "falešně
emotivní". Neznám pro to lepší označení.
Byla v tom umělost,
náhražkovost a hrané objevování známých věcí.
Bylo to nějak
falešné, i když to byla pravdivá slova a byly používány
správné termíny, jako např. fráze z Písma, které mluví o
jednotě
Těla.
Byla
tam ten večer
pronesena proroctví z nějakého
shromáždění
mužů,
kteří
údajně
měli
dar proroctví. Vypsali svá proroctví na předepsané
žluté papírky a předali
je pořadateli, který je pak ve vhodném okamžiku vyvolával, a ti
je četli
do mikrofonu. Hrozný pocit neskutečnosti
byl ještě
vystupňován
tím, že celá věc
byla podávána velmi přirozeně.
Na závěr
večera
na tom můj
duch byl tak, že jsem se nemohl dočkat,
až opustím pódium. Žel, byl jsem požádán, abych pronesl
závěrečné
požehnání. To jsem nemohl, protože bych se tím propůjčil
a identifikoval s věcmi,
se kterými jsem nesouhlasil. Zvedl jsem se, abych zatahal za rukáv
předsedajícího
na pódiu a omluvil se z této povinnosti pronést požehnání. Ale
než jsem se k němu
dostal, oznámil moje jméno. Tak jsem předstoupil
ve hrozném zápase a frustraci. Vše, co jsem dokázal udělat,
bylo, že jsem požádal přítomné,
aby povstali a odložili své klobouky a zaujali postoj úcty před
Bohem a zazpívali se mnou Modlitbu Páně.
A to byl konec toho večera.
Když jsem opouštěl
pódium, jeden pracovník, který měl
na starosti režii shromáždění,
se mě
zeptal, zda bych mohl být k dispozici pro hlavní shromáždění
příští
den dopoledne. Nejprve jsem okamžitě
řekl
"Ne!" Ale pak jsem mu řekl
"OK, ale jen v případě,
když mi Pán dá něco
konkrétního." Ráno jsme jeli do parku, kde se konalo
shromáždění,
a kde jsem měl
promluvit. Diskutoval jsem se svými kolegy, zda bych opravdu měl
využít té nabídky, kterou jsem dostal a přinést
odlišné slovo od těch,
která již zazněla.
Společně
jsme se modlili, protože jsem nechtěl
opět přinášet
slovo, které není žádané. Jeli jsme bez spěchu
a já jsem doufal, že přijdeme
příliš
pozdě.
Zaparkovali jsme auto a šli ke shromáždění
právě
v době,
kdy měl
být oznámen řečník.
Při
mé nepřítomnosti
již určili
jiného řečníka,
ale když ten člověk
uviděl,
že přicházím
ke schodům
na pódium, okamžitě
se hnal k mikrofonu a vyvolal mě.
Začal
jsem nějak
jako "Se mnou musí být něco
hrozně
v nepořádku, když mi to brání vstupovat do všeobecného veselí,
které ovládlo tato setkání!" Pak jsem pokračoval
čtením
z Písma o tom, jak Mojžíš sestupoval s hory Sinaj s deskami
Zákona a uslyšel hluk, který nebyl hlukem bitevní vřavy
nebo vítězství,
ale zvuk zpěvu.
Pokračoval
jsem tím, že to byl hluk, který charakterizoval předchozí
večer,
a že to mělo
mnoho společného
s tou situací, kdy ti muži a ženy byli příliš
netrpěliví
a nečekali
na Mojžíše, který již sestupoval z hory a přinášel
tu skutečnou
Věc.
Oni místo toho vytvořili
něco
falešného - zlaté tele jako náhražku a tančili
a skákali kolem něho.
Umíte
si představit,
jak tato slova působila?
Ještě
když jsem přicházel
k pódiu, slyšel jsem jedno z těch
takzvaných proroctví, ve kterém autor říkal:
"Pán je tento víkend s vámi! Dal jsem vám svého Ducha a
chystám toto a budu dělat
ono..." Ale pro mne to bylo mdlé a bez života, a tak jsem si
říkal:
"Zdá se, že můj
stav je tak špatný, když nemám svědectví
o hodnověrnosti
takovýchto proroctví a jsem zvědav,
zda to není nějaký
druh výstřednosti,
když já vždy vyhledávám samé zápory. Ale pokud je můj
stav nějakým
způsobem
vyjádřením
Božího srdce, měli
bychom se ptát, zda to, co se děje
není nějaký
druh velkého podvodu, do kterého jsme se nepozorovaně
dostali. Přesto,
že ta kázání byla bohatá a sugestivní a my jsme byli ovlivněni
několika
tisíci lidí, kteří
se zde shromáždili, a naše srdce vzdychala po skutečné
jednotě
v Kristu, potřebujeme
zvážit, zda jsme nebyli příliš
rychlí a ochotní nazvat toto "jednotou", ale ve
skutečnosti
tomu tak není! Jakmile to prozkoumáme, budeme se možná muset
zeptat na platnost celého charismatického fenoménu, zda skutečně
máme pravý křest
v Duchu svatém a zda jsme skutečně
znovuzrozeni z Ducha. Nebo jsme byli uvedeni do jednoho z obrovských
podvodů,
které kdy byly spáchány v náboženském světě
a v celé historii?"
Toto
byly otázky, které jsem vznesl, a pak jsem je pozval k obecenství,
kde budu mluvit o Duchu Pravdy. Z mého srdce vycházelo volání po
něčem
pravém, abychom se nespokojovali s plastovými náhražkami, které
předstírají,
že jsou charismata, zatímco Bůh
volá po pravosti! Umělá
hmota rozhodně
není příjemný
materiál, ale plastové království je tragédie, ze které se
hroutím a nad kterou pláču.
Pro Boží Království je nemyslitelné být plastický, poddajný
tlakům
a vlivům
a vyhovět
tak potřebám
lidí. Musíme být ostražití a vyvarovat se podvodům
poslední doby, které budou vycházet z ducha antikristova (anti =
"místo -", „proti“ nebo "vypadající jako“).
Tato brožurka má za cíl zkoumat ducha nebo anatomii podvodu, věcí,
které jsou plastové, falešné, umělé,
syntetické napodobeniny, podvržené a předstírané
padělky.
Kapitola 1 – Volání po realitě
Existuje
„Království reality“, které se u Božích dětí
musí projevovat.
Jestli
něco
potřebujeme
jako církev, pak především
to, abychom byli neobyčejně
opravdoví, nefalšovaní, neobyčejně
milující, neobyčejně
žijící v pravdě,
mluvící pravdu, chodící v pravdě,
činící
pravdu, pravdiví! To je mnohem víc, než „být korektní“ nebo
být biblicky nebo doktrinálně
zdraví. Je to něco,
co by v nás mělo
být až do morku kostí. Musíme to mít v našich očích,
v naší řeči,
ve výrazu našeho hlasu, v našem postoji a v našem
mluvení.
Bůh
v mém srdci spustil otázku hodnověrnosti, abych ji přednesl
tělu
Kristovu. Jsme ochotni kvůli
opravdovosti a pravdivosti nechňapnout
po první slámě,
která pluje naší cestou, a která se nám zdá, že bude
představovat
možné řešení
našich problémů?
Jsme ochotni zdržet se předstírání
něčeho
z naší vlastní humanity, co má zdání lásky, ale co jí
není? Chci to, co přichází
z hůry,
avšak již dlouho musím snášet utrpení a pověst
toho, kdo nemá lásku? Nestojím o sacharinový padělek.
Opravdové věci
se nezískávají lacino. Nikdy! Jsme to my, věřící,
kdo se necháváme unášet duchem rychlých, hladkých a snadných
způsobů
řešení.
Jsme
rychlí smiřovat
to, co není smířeno
v Bohu, a proto trpíme tím, že se stále znovu vynořují
problémy, zlozvyky a otázky, které nejsou vyřešené,
a proto zůstávají.
Chceme mít nepravdivé zmrtvýchvstání bez hanby a bolesti kříže.
Ale to nejde bez opravdového utrpení a zničení
křížem,
který předchází
konečné
oslavení. Jsme milovníci kříže?
Milujeme třísky
a krev? Rozeznali jsme, že musíme nést svůj
kříž
a to je utrpení, ke kterému jsme povoláni, a že řešení
problémů
není daleko, jestli hledáme věci,
které jsou pravé a pravdivé? Máme rozeznání pro rozlišení
skutečného
od předstíraného?
Jsme tak navyklí na úspěch
a tolik si přejeme
vidět
nějaký
jasný projev moci, takže nerozpoznáváme, že jsme to již nějakým
způsobem
dostali? Chceme vzrušení! Chceme projevy moci! Chceme být úspěšní,
protože neúspěch
nebo selhání je formou smrti a to nechceme snášet, a proto se
vyhýbáme kříži.
Raději
bychom se měli
ptát, jak úspěch
definuje Bůh!
Nacistické
Německo
kladlo ohromný důraz
na působivé
demonstrace, jakými byla třeba
shromáždění
v Norimberku s pochody a obřady
ve světle
pochodní – tak to praktikovali pohané, a tak emocemi a horlivostí
naplňovali
jinak prázdný německý
život i nacisté. Byla to odpověď
na potřebu
naplnění,
vzrušení a angažování se. Pokud v našem duchovním životě
nemáme platnou apoštolskou realitu, pak tato prázdnota bude
naplněna
jinými čekateli,
kteří
jen číhají
na svoji příležitost.
Jestliže se posuneme do oblasti nepravdivosti, umělých
náhražek, lidského chtění
a opustíme způsoby,
jakými operuje Duch, snadno se přesuneme
z charismatického do démonického. Nedokážeme poznat rozdíl mezi
touhou po Bohu a hladem po zkušenostech a prožitcích. Jestliže
opravdově
hladovíme po Bohu, pak nemusíme chodit na místa, kde se koná
mnoho znamení a zázraků!
Podvod Polední doby souvisí s mylným pohledem na Boha, kterým
interpretujeme "požehnání" nebo domnělou
"moc" jako důkaz
a potvrzení od Boha, že Ho známe. Ale pravdivá známost Boha, by
nedala žádné místo tomu druhu porozumění
nebo touhy po projevech ve formě,
ve které se manifestují.
Ve
Skutcích
13.
kapitole vidíme naprosto jiný kontext: demonstraci moci jako Boží
zaopatření
pro demonstraci autority Jeho poslů,
když se jim v plnění
jejich misie stavěly
do cesty mocnosti temnoty. Jaký je to protiklad k moci, která se
představuje
na konferencích křesťanům,
kteří
hledají vzrušení, nebo pomoc pro svá vlastní těla!
Tento apoštolský model je to, co bychom měli
hledat a očekávat,
neboť
on bude tím jediným účinným
v Posledních dnech, kdy dojde k finální konfrontaci s těmi
stejnými silami jako tehdy.
Správné
chápání Boha
Naše
chápání Boha je velmi ovlivněno
tím, jak Jej vidíme - a v tom je základní problém. Přinášíme
deformované představy,
ovlivněné
naší vlastní subjektivností a vlastním překrucováním
skutečností.
Vidíme Boha prizmatem naší vlastní bytosti. Někteří
lidé vidí Boha jako určitý
druh lokaje nebo poslíčka,
který se stará, aby ve shromáždění
byly příležitosti
pro takovýto druh zábavy a takzvaného "požehnání".
Čistému
se zjevuješ čistě...
Žalm
18:27
(ČSP)
Vnímat
Boha správně,
to ale od nás něco
vyžaduje! Jestliže jsme s Bohem v jakémkoli rozporu, pak problém
není u Boha, ale u nás. Něco
na Něho
přenášíme
a stáváme se vinnými hříchem
Izraele. To, co potřebujeme,
je být proměněni
v Jeho obraz a ne na Něho
promítat náš obraz. On pro nás není nějakou
příležitostí.
On je Bůh!
On je Stvořitel!
On je Všemohoucí! Myslím, že tato slova ztratila svoji závažnost.
Možná, že jsme je používali příliš
často.
Stal se z nich katechismus nebo mechanické vzývání (invokace).
Pokud Jej neznáme způsobem,
který je pro slovní vyjádření
příliš
hluboký, pak Jej ve skutečnosti
neznáme! Dokud před Ním nepadneme tváří
k zemi jako mrtví - známe Ho vůbec?
Jak mnozí z nás procházejí celým svým křesťanským
životem bez tohoto poznání, a přitom
jsou dokonale spokojení a myslí si, že Jej znají, a že s Ním
mohou být ve spojení!
Manifestační
projevy divů
zavádějí
církev a budí mnohé otázky: "Je toto Bůh?"
Zdá se, že lidé berou požehnání, jsou vysvobozováni od trablů
a depresí, manželství jsou obnovována, lidé jsou obnovováni ve
víře.
Je mnoho důkazů,
že to jsou dobré věci.
Ale až přijdou
podvody Poslední doby, před
kterými jsme varováni - nebudou to také "dobré" věci?
Dokážeme rozeznat rozdíl mezi pravdou a oklamáním, zvláště
když tak moc chceme být požehnaní, mít zážitky a být zbaveni
našich problémů
a depresí? Jak odloučení
jsme od Zdroje, ze kterého vychází veškerá požehnání! Jak
dokážeme posoudit, zda něco
je Boží anebo nepřátelský
duch, který dokáže vzdálit depresi, kterou sám působí?
Zde je klíč:
Spolehlivá známost Boha, ne jak my si Jej představujeme,
ale jakým On skutečně
je!
Podvod
je podvodem když obsahuje elementy, které jsou pochybné a
podezřelé
a zároveň
to vypadá, že tam je zjevné požehnání. Kdo jiný má tu
prozíravost a rozeznání, aby do toho viděl,
než lidé kněžského
typu, jejichž schopnost rozeznání se zvětšila
praxí? A kdo může
rozlišit co je dobré a co zlé, co je světské
a co svaté? Jestliže takzvané požehnání může
přivádět
církev k názoru, že úspěch
je kritériem, podle kterého se má posuzovat, že je to od Boha,
pak jsme
v nebezpečí, že budeme oklamáni.
Nejsme
v pozici, abychom kategoricky odsoudili jako podvod zdánlivá
požehnání, o kterých mnozí svědčí,
že je prožili.
Bůh
je vždy ochotný požehnat, komu chce žehnat. Existuje
něco
mnohem důležitějšího
než prospěch,
něco
mnohem důležitějšího
než být vysvobozen z depresí. Je to Boží svatost, je to Jeho
Jméno, je to Jeho čest,
je to On sám! Přijímání
prospěchu
pochybného původu
je příliš
vysoká cena, která bude zaplacena, pokud to vrhne jakýkoliv stín
na Jeho nádherné Jméno! Pak jsme vše ztratili kvůli
prospěchu,
protože touha po prospěchu
je sama o sobě
pochybná!
Pro
mě
to znamená, že si mám zachovat odstup od takových projevů
(požehnání),
a že mám věřit,
že i kdybych chyboval, když taková kritéria odmítnu, že moje
ztráta nebude větší
než cena toho, co jsem chránil a bránil, a že Pán se neurazí
kvůli
opatrnosti, že bych raději
chyboval z horlivosti pro Jeho svatost, než abych riskoval zničení
toho, co mi již ukázal jako čisté
a pravdivé.
Je
pozoruhodné, že i když jsme výslovně
varováni, že v Poslední době
se rozmnoží lživá znamení a zázraky (2Te
2: 9;
Mat
24:24),
že si představujeme,
že to přijde teprve v budoucnosti a bez rozsuzování toužíme
po zážitcích, zkušenostech a po zmocnění
nebo vysvobození prostřednictvím pochybných osobností, které
se dostaly do veřejného
povědomí
a neuvěřitelné
popularity prakticky přes
noc. Hluboce respektuji, že si Bůh
používá slabé a hloupé, ale proto ještě
nemohu přijímat
to, co je křiklavé,
laciné a hrubé jako by to bylo to, o čem
mluví
Pavel (1Kor
1:27).
"Svatost Pánu:" je stále normou Domu Božího, i když je
v očích
celého světa
i v našich vlastních očích
nenápadný a skromný.
Služba
je kněžská
funkce, a my musíme zkoumat, zda náš duch souhlasí s tím,
co je hlásáno z církevních kazatelen. Je to ve shodě
s naším již existujícím poznáním Boha? Pokud to není ve
shodě,
pak se my na takových věcech
v žádném
případě
nesmíme
podílet!
Naše celistvost v Bohu, musí být chráněna
a my nesmíme dovolit, aby byla ovlivněna
současnými
trendy, jinak nebudeme moci nikdy nic důležitého
předávat našemu okolí.
Kořen
problémů,
které přicházejí
v životě,
je třeba
vyhledávat učením
Písma, prostřednictvím
Slova a modlitby. Obvykle zjistíme, že příčinou
našich problémů jsou nepřiznané
neposlušnosti.
Nápravu lze provést především
prostřednictvím
té části
těla,
které je dotyčný
zodpovědně
připojený.
„Nesmíme
proto nadále zůstat
nemluvňaty
zmítanými a unášenými kdejakým poryvem učení,
lidskou prohnaností a vychytralým sváděním
k bludu.
15
Místo
toho máme mluvit pravdu v lásce a v každém ohledu růst
v Krista, který je hlavou.
16
Z
něj
celé tělo,
spojené a svázané pomocí všech tkání, roste a buduje se v
lásce, když každá jednotlivá část
plní úkol, který jí náleží.“ Ef
4:14-16
(B21)
Zjevení
12:11
nám říká,
že
„Oni nad ním
zvítězili
díky
krvi Beránka
a díky
slovu svého
svědectví,
a nemilovali svůj
život
až
do smrti.“ Co jsme dostali v našem
vztahu s Bohem, v naší
osobní zkušenosti poznání Boha, přišlo skrze naši poslušnost
a skrze utrpení,
které
provází
následování
Pána.
To přece
není
nic laciného! Takové poznání
je vzácné
a drahé.
A pokud jsou přítomné
jevy, které nejsou v souladu s tím,
jak už Boha známe
a co jsme si otestovali jako poznání
Boha jako Boha, pak si takové jevy musíme
držet od těla, a to i v případě, že ostatní takové
projevy považují za „požehnání“.
Zjistil
jsem, že je bezpečné srovnávat všechny nové
jevy s tím, co už jsem o Boží svatosti poznal během mých
čtyřiceti
let chození s Bohem. Jsem žárlivý
na ten vnitřní, slovy nepopsatelný poklad poznání
Boha. To nelze popsat, ale já vím,
že
to mám v nejvnitřnějším
místě
mé
bytosti. Tím musí
být vše
testováno. Pokud jsou přítomny
jevy, které nejsou v souladu s tím,
co už
vím,
že
je Boží
svatost, pak jsem upozorněn,
a pak to nemohu nekriticky přijímat,
i když ostatní
tomu tleskají. Toto bylo opatření, které zachraňovalo můj
život, a tak by tomu mělo být i u ostatních věřících.
Církev
zoufale potřebuje znát Boha v pravdě! Pán očekává, že
Jej budeme hledat. On zná ty lidi, kteří vystoupí na Svatou horu
Sion s „čistýma rukama a čistým srdcem“ (Žalm
24),
ty, kteří nevydávali své duše marnosti běháním do Toronta a
na další místa, ale kteří vystoupí na Svatou Horu a odsunou
závoru, která otevírá bránu, aby mohl vejít Král Slávy. Bůh
říká: "To je pokolení těch, kteří Boha hledají, ti,
kteří hledají Tvou tvář " (Žalm
24: 6).
Nemusíte
chodit do Toronta hledat Boha; On je přesně
tam, kde jste! Buďte
k sobě nemilosrdní,
udělejte si čas, odstraňte z cesty legitimní
věci, které se dožadují vaší pozornosti a snaží se vás
zaujmout. Zamkněte se v pokoji a zahoďte klíče. Udělejte
cokoli, abyste hledali Boha, a abyste Jím byli nalezeni! On
zaslíbil:
„Když
mě budete hledat, naleznete mě, pokud mě budete hledat celým svým
srdcem.
Dám
se vám nalézt, je Hospodinův výrok.“
Jer
29
(ČSP)
Nyní
je pro církev kritická hodina. Podvod je na denním pořádku.
Moji
židovští
lidé
hynou. Kde je takové svědectví,
které
je přivede k žárlivosti?
Židé
jsou všude kolem nás, ale našimi
nejlepšími
charismatickými shromážděními jsou zcela nezaujatí a nedotčení.
Církev
musí
přijít
na místo,
které
je svaté,
svaté,
svaté,
kde pozná Boha takového,
jaký
je, a ne jak si Jej sama představuje. Pouze tak můžeme Boha
zvěstovat, aby Jej poznali i ostatní lidé.